Att köpa böcker

augusti 30, 2013
- Ska du shoppa nu igen? suckar den bättre hälften småirriterat.
Men nej, här ska inte shoppas jag ska bara slinka in i bokhandeln. Kanske köper jag en bok eller två, men det mina vänner är inte samma sak som att shoppa. Absolut inte! Shopping görs mer på slentrian och handlar mer om att spendera pengar på onyttigheter.

Att köpa böcker är en betydligt mer delikat process än så. Det handlar om att titta, känna, läsa, bläddra lite och fundera innan man till slut väljer noga. Det är en njutningsfylld process som tar tid. Inget man stressar igenom. Det görs med kärlek.

Man strosar in i sin lokala boklåda, eller den man nu helt enkelt råkar ha för ögonen, hejar på personalen och börjar, till synes planlöst, vandra omkring bland bord och hyllor. Tittar på omslagen, låter fingrarna smekande glida över titlarna. Lyfter en bok, vänder på den och läser baksidestexten. Lägger tillbaka den. Lyfter nästa. Läser. Behåller den i famnen och går vidare. Låter sig lockas och förföras av vackra titlar. Ord som kittlar fantasin: Vindsjälar, The Ocean at the End of the Lane, Rörgast, I persikoträdets skugga, Jungfrustenen. Den ena titeln mer fantasieggande än den andra. 

Färgglada framsidor, retroinspirerade, kusliga, vackra, blodiga och obegripliga framsidor. Var och en lockas vi av olika saker, men framsidan är viktig. Vi väljer med ögonen. Äter omslaget med ögonen. Känner om det smakar bra. I kombination med titeln eller för den delen favoritförfattarens namn så blir det ett säkert kort. Oemotståndligt. Habegäret slår in. Man blir förälskad. Vill ha. My precious....

Att köpa böcker har ingenting med shopping att göra - det är en kärlekshandling!

3 kommentarer:

  1. Väldigt fint skrivet och 100% sant. Det är något visst med fysiska bokhandlar även om jag tyvärr nuförtiden ofta väljer att köpa online då pengarna räcker längre...

    SvaraRadera
  2. Huh, vad jag känner igen mig :)

    SvaraRadera

Använder Blogger.