Johnny Depp - Retrospektivt

Johnny Depp - Retrospektivt
av Steven Daly
Ögongodis. Intressant ögongodis. Det är det bästa sättet att beskriva Johnny Depp - Retrospektivt av Steven Daly. Denna coffee table book har legat framme, dekorativ och inbjudande, hela sommaren. Jag har bläddrat, läst, tittat och mints. Men det här är inte en biografi över Johnny Depps liv, det är en fotografisk historiebeskrivning av hans filmkarriär.

Lika bra att säga som det är, biografier är inte min grej. Jag vet inte om det beror på att jag helt enkelt inte är tillräckligt nyfiken på andra människor eller vad det är. Men det här formatet gillar jag. Fokus på filmerna och yrkeslivet snarare än ett frossande i privatlivet.

Otroligt nog fyllde Johnny 50 år i somras och denna femtioåring har en imponerande rollista i sin resumé. Från Terror på Elm Street i början av 80-talet till sommarens västernfilm Lone Ranger. Det var i och med Terror på Elm Street som Johnny skiftade från rock'n'roll till skådespeleri och det är till musiken han kommer att återvända den dag han slutar filma. Vilket enligt de senaste intervjuerna kan vara ganska snart.

Boken är fylld av bilder och texter som berättar de olika filmerna, kryddat med citat från denna man som trots sina många gångar udda rollval lyckats förbli publikfavorit.

Att läsa boken är en rejäl trip down memory lane. Jag inser plötsligt att jag vuxit uppå med hans filmer: Jag minns när jag såg dem, med vem och var. Och jag har gillat de flesta. Många av dem står som dvder i hyllan och jag blev sugen på att se om dem, men det får vänta tills vintermörkret sänker sig.

Förutom ögongodiset så är det väldigt intressant att få läsa hur han resonerat runt de  rollvalen och samarbeten med olika regissörer. Jag rekommenderar starkt Johnny Depp - Retrospektivt och ser fram emot hans kommande filmer, hur många de nu blir.

Betyg: ****
Sidor; 281

Förlag; Ica bokförlag 

2 kommentarer:

  1. Läste någonstans att han funderar på att lägga skådiskarriären på hyllan inom en snar framtid. Men vem vet med Johnny ;) Håller med dig i allt du skriver, dessutom är det en helt perfekt Johhny Depp/Film nörderibok :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hålla tummarna för att han inte lägger av allt för snart. :-)

      Radera

Använder Blogger.