Uppgörelsen - hämndens tid är kommen

Uppgörelsen av Buthler & Öhrlund
Inledningen på Buthler & Öhrlund bok Uppgörelsen är minst sagt rafflande. På självaste julafton kidnappas Jacob Colts fru och två barn av Christofer Silfverbielke. Dessutom har huset brunnit ner till grunden och relationen till Linda Schecker är frostig.

Efter förra boken, Återvändaren, gick mina tankar osökt till Dexter, tvs kanske meste seriemördare. Jämförelsen stämmer fortfarande, men i takt med att Silfverbielke zoomar in allt mer på sin hämnd på Colt blir skillnaderna mellan dem fler än likheterna. Vår svenske seriemördare är läskigare än sin amerikanske like men han döljer det väl under ett vackert utseende och en charmig attityd. Författarna har på ett briljant sätt skapat en vedervärdig karaktär som man som läsare både älskar och hatar på en och samma gång.

Det är en förfärlig historia om en psykopatisk seriemördare med stort hämndbehov och en rutten människosyn som serveras. Blodigt och våldsamt är det och ändå finns där något som gör att man fortsätter läsa. Något som gör böckerna om Silfverbielke, Sveriges mest avskyvärde seriemördare, till favoritläsning hos så många. Både män och kvinnor. 

Denne förfärlige psykopat lockar. Han kan ju vara så omtänksam och charmig när han vill. Om han vill. Jag förstår att kvinnorna lockas och förförs av honom. Vad jag inte förstår är varför de stannar. Varför de vill träffa honom igen. Men så har jag heller aldrig förstått lockelsen i att dominera eller bli dominerad. Varken fysiskt eller psykiskt.

Jakob Colt å andra sidan är en helt vanligt människa som lyckats skaffa sig en ärkefiende. Han är en schysst kille som lever ett svenssonliv med villa, fru och barn. Vars liv har gått lite i stå och som därför strular med en kollega och därmed trasslar till det för sig. Klantigt och dumt? Ja visst, men han förtjänar verkligen inte allt det som författarna utsätter honom för. Trots att jag tidigare inte haft särskilt starka känslor för Colt blev jag allt mer upprörd å hans vägnar i takt med att historien utspelar sig på sidorna. Man gör bara inte så mot en människa. Man utsätter honom inte för allt det. Fy på er Buthler & Öhrlund!

Vi får också lära känna Silfverbielkes halvsyster Anna som dök upp i förra boken. Successivt slussas hon in i handlingen och broderns liv. Som om han känner henne på pulsen. Som om han vill veta vad hon går för. Kanske kan han använda sig av henne. För några äkta känslor betvivlar jag att han har. Det tror jag inte är han är kapabel till, inte ens för sin halvsyster. Men kanske kan hon bli användbar.

Är det sista gången vi möter Silfverbielke? Jag vet inte. Jag hoppas inte det. Jag vill att han ska få på nöten. Rejält. Och jag vill att det är Jakob Colt som får göra honom riktigt illa. Det är vad den här boken gör med mig. Och jag älskar det! 


Betyg: ****
Antal sidor: 465

2 kommentarer:

  1. Jag får se om jag kommer till den här boken, blev så less på Silfverbielke i Grannen så jag har fortfarande inte läst Återvändaren :)

    SvaraRadera
  2. Själv har jag bara läst återvändaren och uppgörelsen.

    SvaraRadera

Använder Blogger.