Den röda tråden

Stockholm Octavo och
De skandalösa
Härom dagen gick Elin och jag till bokhandeln. Planen var att införskaffa en "mina vänner-bok". Naturligtvis blev det mer än så.

Jag snubblade över The Stockholm Octavo av Karen Engelmann och kunde inte motstå den. "As delicious as dark chockolat..." och "the essence of witty intelligence". Stockholm 1791, spelhålor, kärlek,intriger och en spådam... What's not to like? Efter fem kapitel är jag fast.

Det ska erkännas att jag blev både glad och förvånad när jag senare såg att Damm förlag ger ut den på svenska till hösten. Ett sammanträffande?

Från den historisk romanen leder den röda tråden vidare till en annan historisk roman från Damm förlag; Simona Ahrnstedts nya bok De skandalösa.

Jag känner mig som åsnan mellan två hötappar. Vilken ska jag läsa först? Dessa svåra val.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.