Magikerna - två böcker i en

Magikerna 
av Lev Grossman
När jag började läsa Magikerna av Lev Grossman var det något förvånansvärt välbekant över den. Jag visste vad som skulle hända på de kommande sidorna. Vilket naturligtvis inte beror på att jag utvecklat några mystiska övernaturliga gåvor utan för att jag vid något tillfälle börjat läsa den på engelska. Av någon okänd anledning verkar jag dock ha slutat efter några kapitel. Undrar vad det berodde på.

Magikerna har beskrivits som Harry Potter för vuxna möter Narnia. Och det är faktiskt en mycket bra beskrivning. För det här är två böcker i en.



I första delen får vi följa med bokens huvudperson, den begåvade med lite vilsna Quentin Coldwater, när han till synes av en slump hamnar på en hemlig internatskola för blivande magiker, Brakebills. I den andra delen har eleverna slutat skolan och beger sig till det magiska landet Fillory.

Jag tyckte verkligen om den första delen av boken. Slukade sidorna. Levde mig in i Quentin och hans kompisars liv på internatet med allt vad det innebär med studier, kompisar, sex, alkohol, ovänskap och kärlek. Del två var däremot en stor besvikelse för mig. I ett slag gick vi till ett Narnia som inte alls passade ihop med första delen av boken. Tonen och stilen blev annorlunda, hela upplägget skiljde sig så mycket att det kändes som en helt annan bok.

När jag sedan insåg att det här är första boken i en trilogi så blev jag lite fundersam. Åt vilket håll ska berättelsen utvecklas från det här? Jag ser inte riktigt vad jag ska förvänta mig och måste tyvärr säga att jag inte är säker på att jag kommer att läsa de andra två delarna. I alla fall inte innan jag läst några recensioner.

Ett extra plus för det fina omslaget.


Förlag: Pocketförlaget
Betyg: **** för del 1 och ** för del 2.

Antal sidor: 437

Du kan provläsa några kapitel här.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.