När döden kom till Pemberly - lite långsam för min smak

P.D. James tar i När döden kom till Pemberly sig an Jane Austens berömda bok Stolthet och fördom och jag vet inte vad jag ska tycka. Att  ens komma på tanken att skriva en fortsättning på detta älskade och vördade verk är antingen det smartaste eller det dummaste någon gjort. Ända sedan boken kom ut har Mr Darcy förtrollat de kvinnliga läsarna. Och nu får vi äntligen återse honom.

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att min relation till Jane Austens böcker inte sträcker sig mycket längre än till filmerna, som jag älskar, men jag har svårt att läsa dem. Det går för långsamt för mig, händer för lite. Det är också väldigt många ord, ett stort persongalleri och långa fantastiska miljöbeskrivningar. Väldigt typiskt för sin tid naturligtvis.

En stor eloge till P.D. James för att hon hon lyckats så väl att få tonen i När döden kom till Pemberly att stämma så väl överrens med orginalberättelsen. När sista kapitlet i Stolthet och fördom slutar tar första kapitlet i När döden kom till Pemberly vid och det känns helt naturligt.

Bitvis är det mer driv i James bok och händelserna får driva historien framåt, men lika ofta så stannar det av och vi får insyn i personernas liv på ett väldigt detaljerat plan. Skickligt gjort, men inte helt i min smak.

När döden kom till Pemberly är en långt ifrån någon dålig bok, tvärt om. Genom att låta huvudpersonerna ställas inför det förfärliga faktum att någon mördats på godsets marker är ett spännande grepp att ta den välkända historien ett steg till. Tonen i boken påminner väldigt mycket om Ms James andra böcker, men också väldigt mycket om Jane Austens böcker och kanske var Ms James den enda som kunde skriva en fortsättning på Stolthet och fördom, just för att hennes berättarstil ligger så nära Ms Austens.

Jag valde att lyssna på Katarina Ewerlövs uppläsning av boken och som vanligt gör hon ett fantastiskt jobb. Det är en fröjd att lyssna på en riktigt duktig uppläsare och katarina ger som vanligt en extra dimension till historien. Härligt!

Betyg: ***-
Antal timmar: 11

Förlag: Bonnier Audio


Inga kommentarer:

Använder Blogger.