Syskonmakaren

september 19, 2012
(klicka på texten för att läsa hela inlägget)

En gammal mans död rör om livet rejält för tre personer. Beslut han tagit för tjugo år sedan får långtgående verkningar, både positiva och negativa.

Jag måste erkänna att jag inte reflekterat så mycket över frågan om problematiken runt spermadonationer. Innan jag läste Syskonmakaren tyckte jag nog mest att det var ett bra sätt för barnlösa kvinnor att få hjälp. Att det kunde vara förenat med ett identitetssökande hos barnen precis som hos adopterade barn hade jag inte tänkt på.

Lisa Jewel beskriver den inre kamp och beslutsångest över om man vill veta eller inte, om man vill träffa sina biologiska syskon eller inte. För många är det säkert inget enkelt beslut, medan andra inte ens funderar på saken. De har det bra som det är.

I ärlighetens namn tog det ett tag innan jag kom in i boken, men när jag väl fått grepp om de olika personerna och deras till synes helt fristående berättelser så blev den riktigt bra. Inte nog med att hon vävt ihop fem personers öden på ett bra sätt, men hon fick mig som sagt också att fundera på problemen.

Som vanligt är jag vansinnigt förtjust i Excess-formatet. Så smidigt, så portabelt. Jag har nästan alltid en excess i väskan - för oförutsedda lästillfällen!

Betyg: ***+
Antal sidor: 632

Förlag: Excess

Inga kommentarer:

Använder Blogger.