På stort Alvar

Det senaste året har jag upptäckt hur fantastiskt novellformatet många gånger är. Små korta berättelser som lämpar sig förträffligt för raster, pendling, mellan os-sändningarna och närhelst ett kortare lästillfälle yppar sig.

I sommar har jag hunnit med flera novellsamlingar. Den första var På stort Alvar av Johan Theorin. Femton korta historier från Öland;  mordgåtor, spökhistorier och rena rama skrönor som alla utspelar sig på Sveriges näst största ö.

Jag har lyssnat och jag har njutit. Kanske mest av novellen om blå jungfrun, eller kanske den om källan på Alvaret, eller när Jerlov fick en svan i båten eller....

Det är omöjligt att plocka ut en favorit. Alla novellerna har sin charm även om här finns ett par som inte lämnar så stora spår i mig, men det hör till. En novellsamling är en grupp historier och man kan omöjligt gilla alla.

Theorins tidigare böcker om Öland; Skumtimmen, Blodläge och Nattfåk har som bekant rönt stora framgångar och uppskattas mycket av läsarna. Jag har också tyckt om dem även om det långsamma tempot, som många tycker är en styrka, ibland gör mig otålig. Men det är en brist hos mig som läsare och kanske symptomatiskt för dagens samhälle, att allt ska gå så fort hela tiden. Just det långsamma tempot tycker jag gör sig bättre i novellformatet. Det ger på något sätt ytterligare en dimension till berättelsen.

Egentligen är min enda invändning mot den här, och de andra novellsamlingarna som korsat min väg i sommar, att det är svårt att läsa flera på en gång. Två eller kanske tre noveller åt gången är max, sedan måste jag ta en paus annars flyter historierna ihop och förlorar sin egna unikitet. Och det vore synd.

Det har lett till två saker; dels att jag läser långsammare och tar in historierna på ett annat sätt och dels att jag parallelläst mycket mer i sommar än normalt. En oväntad och inte alls ovälkommen effekt av formatet.

Jag gillar också Magnus Kreppers inläsning. Hans röst och lästempo passar riktigt bra till Theorins noveller.

Betyg: ****

Förlag: Bonnier Audio

2 kommentarer:

  1. Jag har också börjat uppskatta noveller mer och mer. Inte minst när jag läser e-böcker på telefonen. Den här boken har jag hur som helst velat läsa sedan jag hörde talas om den (Nattfåk är en av mina favoriter). Nu blir jag sugen på att lyssna på den som ljudbok. :)

    SvaraRadera
  2. Kul att kunna inspirera och hoppas att du kommer att gilla boken. Jag gjorde det.

    SvaraRadera

Använder Blogger.