Mississippi


Historisk realism. Finns det en genre som heter så? Om inte så borde det göra det för det är det bästa sättet att beskriva Mississippi av Hillary Jordan på. En historisk roman utan förskönande romantiseringar utan en rakt av realistiskt porträtt av en mörk tid i Amerikas historia.

Under en 300 sidor lång historia gör vi för en tid nerslag i sex personers vardag i det ännu mycket mörka och rasistiska Mississippi.

Med tydliga berättarröster låter författarinnan oss se några omvälvande händelser ur personernas helt olika perspektiv. Den vita frun som tvingats flytta ut på landet efter att maken uppfyllt sina drömmar om att bli lantbrukare och köpt en gård på landet. Maken som inte förstår hur svår flytten från staden varit för familjen. Brodern som kommit hem från kriget i Europa och nu är en förändrad man. Den svarta kvinna som kommer och hjälper henne med hushållet. Hushållerskans son som kämpat i kriget i Europa och fått känna hur det är att bli behandlad som en man, och inte bara som en neger. Den enda karaktären som inte har en egen röst är den olidlige svärfadern. En inskränkt och rasistisk översittare.

Jag tycker inte om den här typen av böcker. När jag läser vill jag svepas med, föras bort en stund. Men Mississippi angriper direkt. Det går inte att komma undan. Det hårda realismen i vardagsbeskrivningarna tar på att läsa. Det är mycket skickligt gjort. Med små medel och väldigt vardagliga situationer får jag en bild av det hårda klimatet som rådde just där och då. Och säkert fortfarande råder på många håll.

Jag blir arg, ledsen och tagen av att läsa det här. Det är skickligt och välskrivet men jag måste erkänna att jag antagligen inte hade läst vidare om det inte varit en bokcirkelbok. Nästa vecka träffas vi för att prata om boken och jag är säker på att diskussionens vågor kommer att gå höga. Jag ser fram emot det.

Rekommenderar jag den här boken? Ja definitivt. Den är som sagt välskriven men framför allt viktig. Även om den utspelar sig i historisk tid så tror jag tyvärr inte att vårt samhälle är utan liknande situationer och att det är allt för lätt att blunda för dem. Jag hoppas Mississippi kommer att ingå i skolbiblioteket på landets alla skolor.

Betyg: *** (viktighet: *****)
Antal sidor: 300




Inga kommentarer:

Använder Blogger.