I stundens hetta

(Klicka på texten för att läsa hela inlägget.)

Sommar, sol och lata dagar på stranden är näst intill synonymt med mord på ensliga öar i skärgården. Det har blivit en smärre tradition för svenska folket att läsa deckare på sommaren. I Norge är påsken deckarens tid, i Sverige är det sommaren som gäller.

Och vem är jag att bryta traditioner? Så den senaste tiden har jag haft sällskap av Viveca Stens karaktärer när jag kört till och från jobbet. I stundens hetta är den senaste boken om Nora och Thomas.


Det är midsommar och Sandhamn översvämmas av festglada ungdomar. Gästhamnen är full av båtar och polisen patrullerar ön. Trots det hittas en ung kille död på stranden och ingen verkar ha sett något. Vad är det egentligen som har hänt? Och vart har Wilma tagit vägen?

Att läsa nya böcker om våra olika kustdeckare är lite som att komma hem. Man har vid det här laget lärt känna de olika karaktärerna och allt känns välbekant och tryggt trots att det ofta är fruktansvärda brott som begåtts. Så även den här gången. Miljön och karaktärerna är som gamla vänner, men verkligheten får sig en törn av dödsfallet. Och såväl ungdomarnas som de vuxnas beteende lämnar en hel del övrigt att önska.

När jag läser I stundens hetta fylls jag av ett gnagande men lite odefinierbart obehag som jag normalt inte brukar förknippa med Vivecas böcker. Antagligen har det med hela konceptet av stökigt midsommarfirande med fulla ungdomar att göra. Det känns inte riktigt bra, lite obehagligt.

Jag är en fan av flera av våra kustdeckare och Viveca Stens böcker är inget undantag. Jag gillar dem och som vanligt gör Katarina Ewerlöf en härlig uppläsning. Som vanligt njöt jag av timmarna i bokens sällskap och kan verkligen rekommendera den. Lite extra twist fick den kanske av att jag läste den just i midsommartider, allt blev väldigt nära och aktuellt.

Betyg: ***

Förlag: Bonnier Audio

Andra som läst boken:
Deckarhuset - realistiskt och underhållande
Läsa och lyssna - Sten levererar igen!
Bokparet - hennes bästa bok hittills.


Bonusmaterial:
Som den kartälskare jag är blev jag jätteglad härom dagen när jag på facebook hittade Vivecas karta över Sandhamn. Fantastiskt! Nu blir jag ännu mer sugen på att ta mig dit. Kanske kan man övertyga seglarkompisarna om att navigera dit nästa gång...

Klicka här för att komma till Vivecas karta över Sandhamn.



Inga kommentarer:

Använder Blogger.