Desillusionerande läsning

Det finns böcker som lämpar sig extra väl på resor, andra som passar bäst på stranden eller uppkrupen i soffan och sedan finns det böcker som passar utmärkt väl i badrummet. 101 historiska myter är en sådan. Med korta kapitel om bara två sidor vardera så passar den utmärkt att läsa i korta etapper.

Här får vi veta sanningen om så vitt skilda myter som om vikingarna hade horn på sina hjälmar eller inte, om kungen har rösträtt, om Nero spelade violin medan Rom brann, om det var Hitler som byggde Autobahn eller inte och många, många andra spännande och galna ämnen. Det är roligt och intressant och samtidigt väldigt desillusionerande. Och jag kan inte låta bli att fundera över om jag verkligen vill och behöver veta allt detta. Blir min värld och min allmänbildning bättre av att jag får veta att Napoleon faktiskt inte var särskilt kort utan en ganska normalt byggd fransman? Eller att van Gogh faktiskt inte skar av sitt öra, i alla fall inte hela? Jag känner mig lite desillusionerad och besviken. Samtidigt som jag, en erkänd succer för värdelöst vetande, tycker att det är intressant och säkert kommer att försöka briljera med kunskapen om att Nero naturligtvis inte spelade violin när Rom brann eftersom violinen inte uppfanns förrän på 1500-talet.

Så slutbetygen måste bli spännande men en smula desillusionerande. En bok som passar utmärkt att plocka upp och läsa ett par sidor här och ett par sidor där när andan faller på. Passar utmärkt att ta med sig till nästa fest istället för den mer traditionella blomman och chokladen.

Betyg: ***
Antal sidor: 213

Förlag: Historiska Media

Inga kommentarer:

Använder Blogger.