Cirkeln

Det var med en liten smula skepsis jag öppnade Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Ett tag svämmade bloggvärlden fullständigt över av lyriska recensioner av denna ungdomsroman i urban fantasygenren. Jag hade i det läget inte läst boken och eftersom jag av naturen är lite motsträvig när något höjs så totalt till skyarna så rusade jag inte ut och köpte den heller. Inte förrän jag lyssnat på Sara på Bokmässan, då kunde jag inte stå emot längre. Sara hade ett  mycket fräckare engelskt begrepp för genren som jag tyvärr glömt. Någon som vet?

Så i lördags låg den överst i läshögen och då måste jag ju ge den en chans i alla fall. De första hundrafemtio sidorna tyckte jag att den var helt ok. En udda grupp gymnasieungdomar i det fiktiva Engelsfors som inte har det minsta gemesamt när de får veta att en uråldrig ondska är ute efter dem. De upptäcker snart att de har krafter de måste lära sig att bemästra. Krafter som kan användas både i ondskans och godhetens tjänst och det är väldigt lätt att förföras av den. För att besegra ondskan måste de samarbeta, något som inte är så enkelt som det kan låta.

Ytterligare en bit in i boken så var jag fast. Sidorna bara rann genom händerna och jag kunde inte sluta läsa. De sista femtio fick göra mig sällskap vid frukostbordet i morse.

Det är välskrivet, spännande och engagerande. Karaktärerna känns väldigt trovärdiga och jag kunde både identifiera mig själv och mina skolkamrater bland plugghästar, mobbare, mobbningsoffer, coola killar och tuffa brudar och alla andra varianter man möter på en vanlig svensk gymnasieskola.

Om jag förstått det hela rätt så är fler böcker på gång och Sara som från början är manusförfattare sitter som bäst och filar på filmmanuset.

Om boken verkar intressant kan du läsa ett provkapitel.

Betyg: ****
Antal sidor: 514

Förlag: Rabén & Sjögren

Du kan följa Sara på hennes blogg där hon även berättar lite om fortsatta planer.

Några andra röster om boken:
Fiktiviteter
DN
Bokgalleriet
Bokbiten

1 kommentar:

  1. Jag var väldigt nyfiken på Cirkeln innan jag fick syn på den på bokmässan. Tycker verkligen att författarna har lyckats med att bland magi med realism på ett snyggt sätt. Imponerande!

    SvaraRadera

Använder Blogger.