The Night Circus

september 01, 2011
Vid mitt senaste besök på New York Times boksida hittade jag en annons för den nyutkomna boken The Night Circus av Erin Morgenstern. Kanske hade jag bara ignorerat den om det inte varit för att annonsen innehöll en länk till ett provkapitel. Trogna läsare vet att den här bokmalen är svag för provkapitel.

Jag kunde inte hålla klickfingret i styr, tur för mig skulle det visa sig, och vips så fylldes skärmen av en pdf med de första sidorna ur boken. Jag printade ut, tog med till jobbet och läste på rasten. Och det verkar vara en liten pärla, ska definitivt försöka få tag på den. Eller vad sägs om:

Le Cirque des Reves är en resande cirkus som bara är öppen på natten och där allt är svart och vitt. 1886 blir cirkusen en internationell sensation och glädjer alla som vandrar längs dess vindlande gångar och värmer sig vid deras brasor. Där finns katter som uppträder, karuseller och magiker, tja, allt som hör till en bra cirkus. Men det är inte vilken cirkus som helst utan den verkar förtrolla dem som besöker dem, de som kallar sig själva the reveurs, drömmarna.

Men vem är mannen i grått som verkar övervaka alltihop? Bakom kulisserna pågår ett farligt spel med två unga magiker i huvudrollerna, Celia och Marco som av sina lärare tvingas in i en ödesbestämd kamp på magins allra yttersta gränser, och mot eller för kärleken.

Och det inledande citatet av Oscar Wilde underbart:

A dreamer is one who can only find his way by moonlight,
and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world.

Det står uppenbarligen Jenny skrivet över hela den här boken, nu gäller det bara att få tag på den och hålla tummarna för att den är så bra som jag tror.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.