Celebert besök på Edinburgh Int. Book Festival

augusti 03, 2011
Världen är full av spännande bokfester och mässor och jag önskar jag kunde gå på dem alla, eller i alla fall några stycken. Den 13 - 29 augusti går Endinburgh International Book Festival av stapeln, och det verkar jättehärligt. Vill åka! Kan inte :-(

Men jag kan inte avhålla mig från att gå inte och kolla programmet. Surfa runt och sucka oh! och ah! över
mängden författare som deltar och vilka författare sedan! Kända namn som Denise Mina och Val McDermid samsas med, för mig, mindre kända namn. Spännande författare med skotsk anknytning lockar min fantast och så mitt upp i allt ihop syns svenska namn som Karin Altenberg och  Leif GW Persson. Roligt.

Jag har inte läst varken Karins eller Leifs böcker men efter att en recensent beskrivit Leifs ena bok men orden: "a philosophically charged tale worthy of Ingmar Bergman - but with lots more guns", så inser jag att man nog nästan borde. Dessutom har ju den senaste, Den döende detektiven, vunnit årets Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman. Kanske skulle man lägga den till läslistan, och för den som gillar biografier så kommer hans Gustavs grabb i höst

Inga kommentarer:

Använder Blogger.