Böcker för män

augusti 23, 2011
Det är ett tragiskt men sant faktum att endast 28% av de svenska männen läser varje vecka och nästan 25% läser aldrig en bok. Aldrig!?!? Det är ju fruktansvärt. I en artikel i DN härom veckan funderar representanter för några svenska förlag över mäns läsning och "manliga böcker".

Vad funkar då hos den svenske mannen, nu generaliserar vi jag vet så häng mig inte. Det verkar som om brott och krig är säkra kort. Särskilt andra världskriget, den undre världen och maffian lockar till läsning. Sådana böcker tenderar att få manligare utseende på omslagen och i höst är det flera företag vars utgivning känns lite riktad mot just den målgruppen. Det är mycket verkliga brott och krigshistorier på tapeten just nu. Trots att inget av förlagen tillstår att de satsat särskilt på den manliga målgruppen i höst.

 Eva Gedin på Norstedts tillstår att ljudboksutgivningen har en något manligare prägel på titlar och utseenden. Något som troligen beror på att en stor del av ljudböckerna säljs på mackar och där funkar deckare, maffia böcker och historisk facklitteratur. Intressant. Jag måste kolla in ljudbokshyllan nästa gång jag tankar.

Det enda förlaget som har motsatt problem, dvs de har för få kvinnliga läsare, är Historiska media. Lena Amurén konstaterar att de inte medvetet marknadsför sig mot en manlig målgrupp, men att det i huvudsak är män som läser populärhistoriska böcker. Men de jobbar för att hitta historiska romaner som ska locka även kvinnor. Och i höst kommer åtminstone en, Trogen hustru sökes. Läs den!

2 kommentarer:

  1. Men varför ska kvinnor så ofta bekymra sig om vad män gör och inte gör. Vem blir oroad av att knappt en enda kvinna prenumererar på magasinet Traktor?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. Jag tycker snarare att det är bekymmersamt att så många väljer att inte läsa. Sedan är det ganska fascinerande att deckare räknas som manlig litteratur. Men kanske har jag en manlig sida som jag bejakar ;-)

    Men allvarligt talat tycker jag det är oroande att så många inte läser. Jag är för all typ av läsande och bryr mig inte så mycket om vad man läser, så länge man läser.

    SvaraRadera

Använder Blogger.