Underfors

juli 26, 2011
Man tycker att man har koll, eller i alla fall ganska bra koll, och så upptäcker man att något gått en fullständigt förbi. Plötsligt känner man sig inte så kaxig längre. Säkert nyttigt och definitivt lärorikt.

Så var det för mig idag när jag ögnade igenom kulturdelen i DN och fick syn på artikeln om den finska Maria Turtschaninoff. Missförstå mig inte nu, det är inte så att jag påstår mig ha koll, inte ens lite koll, på bokflödet hos våra grannar i öster. Mina kunskaper rörande finska författare är generande låg. Lika med noll faktiskt. Så här på rak arm kommer jag bara på Tove Jansson, som är en lysande författare, och Zackarias Topelius. Han var väl finsk... Eller...?

Maria är en helt ny bekantskap för mig och hon skriver ungdomsromaner inom genren urban fantasy, alltså berättelser om övernaturliga saker i våra storstäder, en genre jag borde ha koll på, men det är bara att inse... Jag har inte koll!

Marias nya bok heter Underfors och beskriver Helsingfors under värld, bokstavligt talat. Det är hit häxor, vittror och älvor har flytt när människan brett ut sig och trängt undan deras naturliga miljöer. Den måste vara något utöver det vanliga för kritiker och bloggare höjer den till skyarna, särskilt den första tredjedelen som tydligen ska vara något av ett mästerverk. Jag tror det är dags att lägga till den på önskelistan.

För den som längtar efter ett litet smakprov finns ett provkapitel att läsa. 

Inga kommentarer:

Använder Blogger.