Fira fruntimmersveckan!

juli 23, 2011
Hej tjejer! Ni har väl blivit ordentligt firade nu när det varit fruntimmersvecka och allting. Om man ska tro veckotidningarna ska det frossas i läckra bakverk och i receptavdelningarna överträffar den ena tårtan den andra i färg form och innehåll.

"Fruntimmersveckan", fnyser ni, "det är väl inget att fira." Och att kalla någon för fruntimmer är nästan lika hemskt som kärring (ja, ja, ni karlar kan säga vad ni vill, det låter inte kärleksfullt och jag känner ingen dam, tjej eller tant som gillar att bli kallad det). Men nu råkar det vara så att jag har namnsdag i just denna veckan, i morgon söndag faktiskt, liksom min mamma och mormor uppe hos änglarna. Grattis på oss!

Letade för skojs skull i minnet efter böcker jag läst och i vars titel något av namnen i fruntimmersveckan fanns med, hit räknas alltså inte författarna. Sorgligt resultat! Jag kom bara på en enda och bestämde mig för att göra en sökning, med nästan lika dåligt resultat, även om jag blev påmind om några jag hade glömt.

Fredrik (det svarta fåret i veckan) - Ett antal böcker om Reinfeldt men annars kammade jag noll.

Sara - Förutom att det är en av delarna i Daisy Meadows (heter människan verkligen så? det låter taget) serie om de olika musikälvorna så platsar ju Saras nyckel här. Fantastisk bok!

Margareta/ Greta - Här hamnar vi i historiefacket med en uppsjö böcker om drottning Margareta och naturligtvis Greta Garbo.

Johanna - Jag hade glömt den, men nu minns jag att jag tyckte Påven Johanna var en bra bok när det begav sig. Annars tänker säkert många på Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson eller Kan du vissla Johanna av Ulf Stark.

Magdalena/ Madeleine - Ett antal böcker om Maria Magdalena och hennes roll som Jesu lärjunge och fru dyker upp vid sökningen liksom ett antal böcker om det tragiska historien med den kidnappade engelska lilla flickan.

Emma - Här måste Jane Austin vara självskriven, även om jag inte läst den själv utan bara sett filmen. Men även böckerna om Totte och Emma är värda att nämnas och ett kärt barnaminne.

Kristina/ Kerstin - Om igen en drottning som dominerar sökningen, Drottning Kristina naturligtvis. Astrid Lindgrens Kerstin och jag finnas även med.

2 kommentarer:

  1. Du har glömt en av de första sagorna vi läste Hans och Greta

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis! Hur kunde jag glömma den?

    SvaraRadera

Använder Blogger.