Cirkusdeckarna och medeltidsmysteriet

juli 15, 2011
Min sjuåriga systerdotter har tillsammans med mormor och mig läst cirkusdeckarna och medeltidsmysteriet av Dan Höjer. Eftersom hennes stora bokfavorit i bokväg just nu är Lasse Maja så tänkte jag att cirkusdeckarna skulle passa. Men, det initiala mottagandet var lite svalt. Det var mycket text och svartvita bilder. Bra tyckte jag men Elin rynkade på näsan. Trots det började vi och efter ett par sidor var hon fast. Det var spännande.

Det känns som om det finns ganska gott om 11-åriga detektiver i barnlitteraturen och den här gången är det tvillingarna Kaspar och Katinka som har huvudrollen. Kaspar och Katinka är de största stjärnorna hos Cirkus Pommery. De gör konster och både barn och vuxna tycker de är jätteduktiga. Dessutom gillar  de spännande mysterier. Den här gången reser cirkusen till Visby där har slottsnyckeln av guld försvinner från museet när tvillingarna är där. Kaspar och Katinka börjar genast leta efter den.

De ser en mycket mystisk munk och följer efter honom i slottets mörka gångar och in genom hemliga dörrar. Vem är munken? Kommer tvillingarna att hitta nyckeln? Elin var mycket intresserad av den mystiske munken. Vem var han varför sprang han ifrån dem?
Elin tyckte att tvillingarna var tuffa och jätteviga . “Mormor, jag vill läsa fler böcker om cirkusdeckarna.” Kul, ska genast ge mig av och försöka få tag på fler cirkusböcker. Känns det spännande? Som en liten teaser kan du läsa ett provkapitel.

Betyg: ****
Antal sidor: 128

Förlag: Semic

Inga kommentarer:

Använder Blogger.