Safari med döden

Jag är så tacksam för den långa vägen till jobbet. Det tar lite mer än trettio minuter med bil. Trettio minuter som vi tillbringar tillsammans, bara jag och min cdspelare. På sistone är det Thomas Bolme som läst den senaste av Jan Mårtenssons böcker för mig, Safari med döden.

Den här gången får vår meste antikhandlare, Johan Kristina Homan, ett erbjudande om att följa med på en safariresa till Afrika. Något han haft som dröm sedan barnsben. Som vanligt åker inte flickvännen Francine med på resan som naturligtvis slutar den med ond bråd död. En av deltagarna  död, halvt uppäten av ett lejon. Mord, självmord eller en vanlig simpel olyckshändelse av någon som lite överförfriskad beger sig ut i bushen för att kasta vatten?

Hemma i Stockholm får Homan i uppdrag av den alltid så hjälpsamma Ellen att värdera några afrikanska skulptrer som hennes syster fått av sin son innan han dog, mord eller självmord det är frågan. Kort där efter överfalls systern, statyerna försvinner och den gamla damen hamnar i koma. När så ytterligare en person med anknytning till Afrika hittas död börjar bevisen för att Homan på ena eller andra sättet är iblandad att hopa sig.

Ett ganska vanligt upplägg för en Homandeckare med andra ord, men det är ju det som är charmen med den här typen av böcker. Man läser dem knappas för den stora litteraturens eller det vackra språkets skull. Nej, här är det igenkänningsfaktorn som spelar roll. Att öppna en av Mårtenssons böcker är som att träffa en gammal kär vän. Man vet precis vad som ska hända, men ändå är det lite småmysigt.

Den här gången valde jag att lyssna på boken, uppläst av Bolme som sagt och det funkar. Just här kommer Bolmes lite korthuggna och stackattoartade inläsning väl till sin rätt. Kanske beror det på att han läst tidigare Homandeckare som jag lyssnat på. De ska liksom läsas på det sättet. Pappa läste däremot boken i pappersformat men hans intryck och omdöme stämmer ändå förvånansvärt väl överrens med mina. Böckerna är småmysiga, men det kan lätt kännas lite tjatigt att veta precis hur boken är upplagd och vad som kommer att hända. Det vore kul med en liten twist nästa gång som tar oss på sängen, som förvånar oss.

Betyg: ***

Förlag: Wahlström & Widestrand, bonnier audio 

Inga kommentarer:

Använder Blogger.