Bokmässan 2011

maj 26, 2011
Idag släpptes seminarieprogrammet för höstens Bokmässa i Göteborg. Just nu sitter jag med det 74 sidor tjocka programmet i knät och inser att jag behandlar det här likadant som bokreakatalogerna. Jag printade ut pdfkatalogen för att kunna bläddra, markera och stryka över. Vissa saker kräver helt enkelt en pappersversion.

En snabb genombläddring ger mig ett hum om innehållet sedan bläddrar jag igenom lite långsammare, stannar upp på rubriker som låter intressanta eller vid bilder som fångar min blick, stryker över med den gula pennan om det verkar intressant. Jag går tillbaka flera gånger, bläddrar fram och tillbaka, läser och läser igen. Och jag kommer att göra det igen och igen under flera dagar.

Sedan kommer vi till det riktigt kniviga, att välja ut vilka seminarier man ska gå på. Man kan inte hinna allt och dessutom krockar ju en del med varandra. Det är precis som vid bokrean, när jag börjar lista vilka böcker jag markerat och inser att min plånbok inte tycker det handlar om rea längre. Beloppet jag kommit upp i är helt enkelt mycket högre än vad som är rimligt. Jag måste stryka. Ve och fasa!

Tack och lov är det långt än till bokmässan och jag hinner lista mina favoritseminarier både en, två och tio gånger. När mässan väl står för dörren är det inte ens säkert att jag besöker alla på slutlistan, det finns ju så mycket annat spännande också; montrar, förlag, författare, bokbloggare som man förhoppningsvis springer på, folk att träffa och mycket mycket mer. Men kul ska det bli.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.