Inred lantligt

april 26, 2011
Som självutnämnd tidningsfantast med speciell f'äbless för inredning, matlagning och böcker så är det lite förvånande att bohyllan inte är fylld av kokböcker och inredningsböcker utan helt enkelt vanliga böcker. En och annan kokbok har smugit sig in, det ska erkännas med Pluras kokbok som en särskild favorit, men antalet inredningsböcker är lika med noll. Tills nu.

Inred lantligt på ditt eget sätt av Anna Örnberg är ett frosseri i egenhändigt fixad inredning. Små och stora tips samsas om vart annat, där tyngdpunkten ligger på det vita, det lite skamfilade i bästa shabby chic stil och det hemvävda. Här finns kapitel om återanvändning av böcker (en bokmals dröm), återbruk av fynd från militära överskottslager, olika målningstips, romantik och elegans och mycket mer.

Precis som i inredningstidningar så läser jag boken med ögon som letar idéer och känslor snarare än saker jag vill kopiera, och här finns en del jag inte skulle kunna tänka mig över huvud taget, men där emellan finns underbara guldkorn som gör att jag plockat fram den igen och igen för att bläddra, titta och fundera lite till. "Det där är en bra idé. Hur kan jag modifiera den för att få den att passa i min lägenhet?" Och det mina vänner är precis vad som gör det här till en inspirationskälla. Jag gillar det.

Har den inspirerat mig till att köpa fler inredningsböcker istället för tidningar? Nja, det tror jag inte, än så länge är ju tidningarna trots allt billigare än böckerna och man får alltså fler tidningar för samma pris. Dessutom river jag i tidningarna efter ett tag när korgen börjar svämma över. River och sparar de idéer jag gillar. Men det tar emot när det gäller böcker. Man river helt enkelt inte i böcker, så är det bara.

Betyg: ***
Antal sidor: 145

Förlag: Semic

Inga kommentarer:

Använder Blogger.