Okända väsen

Någonstans läste jag baksidestexten till Tracy Chevaliers Okända väsen i höstas och tyckte att det lät som en intressant bok. Enligt utsago skulle den baseras på en sann historia och handla om två kvinnor i 1800-talets England som tillhörde föregångarna bland fossilletarna trots att de på grund av sitt kön inte kunde bli en del avde etablerade vetenskapliga kretsarna. När jag väl fick boken i min hand kunde jag bokstavligt talat inte släppa den ifrån mig. De båda kvinnornas liv fascinerade och trots den smutsiga och vetenskapliga delen av texten (att leta fossil var både smutsigt, kallt och inte helt ofarligt visar det sig) så är texten spännande. Jag sträckläste den.

Boken handlar om Mary Annings, en ung flicka i Lyme Regis som hjälper till att försörja sin familj genom att leta fossil, kurioser som hon kallar dem, på stranden, putsa dem och sälja dem till samlare och turister. I denna avkrok slår sig de tre ogifta systrarna Philpot sig ner. Den ena gör succe inom stadens socitet, den andra ägnar all sin tid åt trädgården och växterna medan miss Elizabeth letar fiskfossil på stranden. Trots att det skiljer nästan tjugo år dem emellan blir Mary och Elizbeth vänner och Elizabeth hjälper Mary i letandet och när det gäller affärerna. Under åren utvecklas Mary till att bli den bästa fossiljägaren av sin tid och flera kända vetenskapsmän söker upp henne. Hon tar med dem ner till stranden, något som orsakar en mindre skandal. Vi får följa de båda kvinnorna genom stark vänskap, fattigdom, svartsjuka och ansträngningar för att få ett erkännande för sina insatser inom forskningen. Vi får en inblick i 1800-talets intresse för naturvetenskapens upptäckter men också kvinnans plats i samhället dvs de ska finnas men inte synas. När de båda kvinnorna finner intakta havsreptiler som de säljer till manliga samlare och museer, så står männens namn som upptäckare – inte kvinnornas. Dåtidens konflikt mellan vetenskap och religion och mellan mannens och kvinnans plats i samhället är mycket tydlig. Dessutom beskrivs skillnaden i arbetssätt hos men även samspelet mellan den belästa kvinnan och den självlärda samlaren på ett fint sätt.


Ms Chevalier skriver på ett sätt som får sidorna att flyta genom händerna. I ett nafs har jag läst drygt hundrafemtio sidor och och inser att det är nästan halva boken. Det går för fort. Jag vill göra en paus för att få den att räcka längre, men samtidigt är det något med historien som dra mig in. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är. Jag menar två kvinnor på 1800-talet som går om kring på en strand, leriga och danna, och letar gamla fossil. Hur kul kan det vara på en skala? Väldigt visar det sig. Helt oemotståndligt. Jag rekommenderar alla att läsa den här boken, den är verkligen underbar. Välskriven, fint tecknade karaktärer och miljöer, och den känns så verklig. Fast det är i och för sig inte så konstigt, Ms Chevalier är alltid ytterst noggrann när det kommer till efterforskningar för sina böcker. Och som jag inledde med, boken baseras på verkliga personer och verkliga händelser. Läs den!

När Okända väsen damp ner på hallmattan höll jag på med en annan bok och i ett anfall av generositet lånade jag ut den till mamma. Hon var ju sjuk och behövde muntras upp. Hon gillade den väldigt mycket och satte den genast i händerna på pappa. Mamma hade tidigare läst Flickan med pärlörhänge och visste att Tracy Chevalier är en duktig författare, för pappa var det däremot var hon en ny bekantskap. En bekanskap som gav mersmak, han började genast leta efter fler av hennes böcker. Ett riktigt gott betyg med andra ord. För att inte smittas av deras omdöme (jag blir så lätt besviken om andra tyckt att en bok är jättebra) så vägrade jag diskutera boken med dem. Nu vet jag att vi alla tre är rörande överrens om betyget, fem av fem möjliga.

Dessutom är det en mycket vacker bok. Jag älskar omslaget och funderar just nu på om jag inte kan hitta på ett sätt att ställa boken så att jag inte behöver dölja den i bokhyllan bland de andra böckerna.

Betyg: *****
Antal sidor: 318

Förlag: Damm

Inga kommentarer:

Använder Blogger.