Låna eller äga - det är frågan

mars 15, 2011
När man surfar runt bland alla fina bokbloggar på nätet så inser man att svenska folket måste vara väldigt flitiga biblioteksbesökare. De lokala biblioteken höjs till skyarna och skammens rodnad lyser på många kinder när de berättar om lån som gått över tiden och böcker som måste lämnas tillbaka.

Det är då jag inser att jag inte satt min fot på det lokala biblioteket sedan jag gick ut gymnasiet och det är bara att erkänna, det är länge sedan! Nu är det mina kinder som färgas rosa av skam. Vi har ett fint bibliotek och idén och institutionen (kan man säga så) är fantastisk, men... Jag gillar att äga böcker, så enkelt är det. När jag läst en bra bok vill jag ställa in den i bokhyllan för att kunna plocka fram den vid ett senare tillfälle. I ärlighetens namn läser jag väl inte om böcker särskilt ofta, det kommer ju hela tiden så många nya intressanta titlar. Men jag vill ha möjligheten, och det händer någon gång då och då.

Jag önskar det fanns något annat sätt jag kunde stödja mitt lokala bibliotek på, jag vill verkligen inte att det ska försvinna (hemska tanke). Kanske vill de ha böckerna som jag sorterar ur bokhyllan med jämna mellanrum när den blivit för full. Idag går de till bättre behövande, dvs mina bokslukande vänner. Någon som har en bra "stöd ditt lokala bibliotek"-idé?

Inga kommentarer:

Använder Blogger.