Bokrean - bättre live!

februari 22, 2011
I morgon börjar bokrean och i år har jag beställt exakt... 0 böcker. Vad konstigt det känns! Men jag har ju fortfarande kvar fyndhögar från strandhuggen i diverse gästhamnar i somras. Undrar varför så många gästhamnar har bokbutiker med "alla böcker 30 kr" och liknande. Sådana ser man inte i städer/ byar/ samhällen. Skumt!

Dessutom har jag kommit på mig själv. När det kommer till bokrean vill jag ha kataloger. Bläddra fram och tillbaka, vika hundöron, markera med pennan, räkna ut hur mycket det skulle kosta om jag beställde allt jag vill ha (vilket alltid blir mer än min plånbok accepterar) och till slut urvalsprocessen när jag måste plocka bort ur listan. Det är en härlig sysselsättning som jag brukar ägna flera kvällar åt, men inte i år. Jag höll till och med nästan på att missa hela rean. Hur är det ens möjligt undrar då vän av ordningen. Det tog en stunds funderande, men så kom jag på det. Det är den lilla skyltens fel! Den lilla skylten på min ytterdörr som säger "Ingen reklam tack!". Bokreakataloger är i allra högsta grad reklam och dimper därför inte ner på min hallmatta. I normala fall är jag jätteglad för den lilla skylten. Tidigare kändes det som om jag inte gjorde annat än att släpa en massa oläst reklam till pappersinslamlingen. Men det är slut på det nu! Hurra! Men buhu för inga reakataloger.

Ja ja, bra tjej reder sig själv. Det är väl bara att gå in på bokus och kolla deras reautbud. Jag köper ju normalt 95% av alla mina böcker på bokus som hittills varit billigast på allt! Men, ve och fasa! De har ingen katalogfunktion på sin bokrea! Utan sidan funkar som vanligt men med en reaavdelning. Inget bläddrande fram och tillbaka, inget tummande och funderande och framför allt, det som har varit reagrejen för mig, inga fynd som gjorts på grund av böckernas framsida. Jo, så enkelt fungerar jag i katalogsammanhang. Jag faller för framsidorna! Men det går ju inte nu. Här får man söka som vanligt och det kan jag ju göra precis när som helst. Nej, det blir inga reafynd i år!

Inga kommentarer:

Använder Blogger.