oktober 20, 2010
Valda verk av T.S. Spivet är en speciell bok av den norska amerikanen Reif Larsen. Den handlar om det tolvåriga underbarnet T.S. Spivet och hans fascination av att kartlägga och strukturera verkligheten runt sig.

Han är en fantastisk illustratör till vetenskapliga texter och redan flitigt anlitad. Så en dag blir han uppringd av en man från Smithsonian som vill ge det prestigefyllda Bairdpriset till honom, helt ovetande om att han bara är en liten pojk.

T.S. bor på en ranch tillsammans med en cowboy till pappa, ett popfreak till storasyster och en forskare till mamma. I den smått dysfunktionella familjen har man mycket lite kontakt sins emellan och när T.S. får priset och måste ta sig till Washington för att hämta det så gör han det, själv, utan att säga något till någon. Han bara rymmer. Hoppar på ett tåg i förbifarten och luffar tvärs över Amerika.

Det är en mycket speciell bok om en mycket speciell pojke. Jag är inte helt klar på vad jag egentligen tycker om den. Jag har svårt att relatera till pojken och hans genialitet som blir påfrestande i all sin lillgammalhet.

Men, jag älskar utseendet på (och i) boken. T.S. ägnar hela dagarna åt att bringa ordning i världen genom att rita kartor och skisser på hur saker och ting fungerar, allt från bältornas blodomlopp till ensamheten hos människorna i Chicago. Och kanske är det det som fascinerar mig. Boken är nämligen fylld av små kartor och krumelurer i marginalerna. Så gott som varenda sida har ett utdrag av något ur T.S. anteckningsböcker, och jag gillar det. Inte så mycket för vad de faktiskt föreställer som för tanken på att faktiskt bläddra igenom gamla böcker med tankar och funderingar. Det var också en av sakerna jag gillade i boken En doft av apelsin, mammans gamla klippbok med recept som speglar livet. Prydligt skrivna recept, recept på gamla servetter blandat med tidningsurklipp och minnne. I like!!!

I min smak var det här en bra, om än inte briljant, bok och jag gillade den. Tror jag...

Betyg: ***

Inga kommentarer:

Använder Blogger.