Spänning och magi - en lyckad kombination

november 16, 2009
På väg till jobbet i morse lyssnade jag på den sista skivan i boken Bläckhjärta av Cornelia Funke. En precis lagom spännande historia om 12-åriga Maggie och hennes pappa Mo som kan få underliga saker att hända när de läser högt ur böcker.

En mörk natt dyker den mystiske Sotfinger upp hemma hos dem och varnar Mo för att den elake Capricorn är honom på spåren. Mo och Maggie flyr söderut till faster Elinor men Capricorns män hittar dem och tar Mo till fånga. Nu måste Maggie rädda sin pappa.

Det är egentligen en ungdomsbok men även jag, trots alla mina år, tyckte att den var ganska spännande. Om jag förstått det hela rätt är det första boken i en trilogi om Maggie, Mo, Sotfinger och det andra. Jag kommer inte direkt att springa ner bokhandeln i jakt på fortsättningen, men ramlar den i knät på mig kommer jag definitivt att lyssna även på de andra böckerna.

Och lyssna är vad jag kommer att göra. Marie Robertsson, tjejen i Playa del sol på TV, läser väldigt bra. Hennes röst och lästempo passar den här berättelsen utmärkt. En positiv överraskning.

Betyg: *** för historien, **** för uppläsaren

Inga kommentarer:

Använder Blogger.