Mongolisk erövring

Long time no see! Efter två veckors segling och 4,5 utlästa böcker har jag nu en del att rapportera.

Första boken ut var en födelsedagspresent från pappa; Bågens mästare av Conn Iggulden. Den andra delen i en serie om den mongoliske krigaren Djinghis khan och hans efterträdare. Jag gillade verkligen del ett Stäppens krigare och hade ganska stora förväntningar på efterföljaren. De infriades.

Jag är ingen stor fan varken av krigshistorier eller biografier, men denna slår det mesta. Djinghis har nu samlat de tidigare splittrade mongoliska stammarna under sig och rider med tiotusentals män, kvinnor och barn för att en gång för alla göra upp med kineserna.

I mina ögon ger boken en mycket bra skildring av det mongoliska nomadlivet och den beslutsamhet och disciplin som krävs för att kontrollera och styra så många människor och få dem att sträva efter samma mål. Människor som i många fall legat i luven på varandra i generationer.

Så vitt jag kan förstå har dessutom forskningen varit långvarig och gedigen innan böckerna skrevs och det märks. Det känns trovärdigt. Jag ser med spänning fram emot den tredje (och sista?) delen.

Inga kommentarer:

Använder Blogger.